2009.09.01 - Startnap

Tavaly tartottunk először Startnapokat, s mivel jónak bizonyult, az idei tanév is az órarendtől eltérő, rendhagyó foglalkozásokkal indult, melyek célja az, hogy új tanulóink minél jobban megismerjék egymást, tanáraikat és iskolánkat. Ez most is sikerült!

Érkeznek a kilencedikesek Hová is üljek...? Sok jó kilencedikes kis helyen is elfér... Névsorelleneőrzés

Első feladatként két lapra is fel kellett írni tanulóinknak nevüket: egyiket magukra tűzték névtáblának, a másik pedig egy hangulatfelmérő (vidám, szomorú) táblára került.

Készül a táblázat Nem is vidám, de nem is szomorú... A nevedet is mond, hogy megtanuljuk! Úgy látszik itt mindenki a semleges oszlopot választja...
Hová is rakjam...? Én vidám vagyok! Hopsz, itt már volt egy szomorú tanévkezdő! Melyik oszlopot választod?
Jövök, jövök! Csak szépen sorban... Így mindenki könnyen hozzáfér! Éljen, itt senki sem szomorú!

Mivel a feladatokat csoportban kellett megoldani, előtte megbeszélték a csoportszabályokat. Csak egy megkötés volt: olyan szabályok kerülnek bele, melyet mindenki elfogad, és BETART!

Szerintetek milyen szabályok legyenek? Jaj ne, csak szabályt ne... Hm, na mindjárt kigondolok valamit... Alakul, alakul...
Ha elkészül, mindenki alá is fogja írni! Mit rögzítsünk még a szabályként? Azt hiszem ezek tényleg alapszabályok Egész évben jó lenne betartani ezeket...

Az ismerkedés megkezdése egy kis mozgással indult: a feltett kérdésekre azonos választ adók egy-egy csoportba rendeződtek a teremben, de ehhez kérdezősködni kellett...

Kik laknak Kecskeméten? Ti hol laktok? Kinek van testvére? Ki szeretne JÓ tanuló lenni?
Jöhet a következő kérdés Mi hármasok szeretnénk lenni (legalább...) Mi négyen négyesek leszünk! Ide, a képzeletbeli átlóra álljunk fel!

Önmaga rövid bemutatására mindenki kapott egy lapot, amire újságokból kivágott három képet kellett felragasztania, mégpedig olyat, amely leginkább jellemző rá (indoklással).

Húha, milyen képet válasszak? Kettő már megvan! Ez pont jó lesz! Csak három képet? Ezt meg kell fontolni...
Kész! Azért ezt választottam, mert... A művész osztály tanulói inkább rajzoltak... Itt is megvan a három fontos dolog
És Te milyen képeket választottál? Már kezdjük is megismerni egymást... Ezt a képet nehéz lesz kimagyarázni... Majd én is ilyen autót szeretnék!

Egy kis játék következett, amit nagyjából sikerült megörökíteni: egy tanulónak nem jut szék, de ha Ő "földrengés"-t mond, akkor a többieknek helyet kell cserélniük a szemben ülővel...

Kezdhetjük? Nyugi van, nyugi... (még) Földrengés! Nem igazán egyformák az erőviszonyok...
Tanárnő kapaszkodjon, mert... Földrengés! És megint: Földrengés! Ilyenkor egyébként tényleg rengett a föld...

A tanulók párokat alkottak, majd kaptak néhány percet, hogy kölcsönösen megismerkedjenek, mert utánna a másik mögé állva úgy kellett bemutatkoznia, mintha Ő lenne a másik...

Mit mondjak majd rólad? Most akkor kettő vagy három? Engem (mármint Őt) úgy hívnak, hogy... Őt pedig (mármint Engem) úgy hívnak, hogy...
Hát, ez most nem jut eszembe... Köszönjük, szeretnél még valamit mondani róla(d)? Ööö, mindjárt eszembe jut... A kezét(met) pedig a nyáron...
Sziasztok! Legfontosabb tulajdonságom, hogy... Itt legalább van egy kis hasonlóság... Szeretek sportolni!

Mindenkinek fel kellett írnia egy öntapadós papírra 6-6 rá jellemző tulajdonságot, majd ezeket felhasználva - és alaposan kidekorálva - készült el az osztálytabló.

Adok nektek egy-egy ilyen lapot! Milyen is vagyok? Nem is olyan egyszerű ez... Hm, nem, azt nem írom...
Ki akarja kezdeni? Azért csak elkészül... Munkában... Csak nem egy Windows logo van a sarokban?
Mit rajzoljunk rá? Megjött az ihlet! Kicsit még lehetne rajta dekorláni gyerekek! Nem akar ideragadni...

Az iskola megismeréséhez csapatokat kellett alakítani, majd egy térkép segítségével fel kellett keresni az ott megjelölt nevezetes pontokat. GPS nélkül...

Te tudsz térképet olvasni? Én megtalálok mindent! A könyvtár nem adta könnyen magát... Ugye, hogy érdemes könyvtárba járni...
Ez a tanári, innen tör ki a fény... Megvan a pénztár is! Tanulónyilvántartó Azt hiszem eltévedtünk...
Arra menjünk! Én nem látok itt egy betűt sem... Tesi terem: belépés csak tornacipőben! A tanárok most szusszanhatnak egy kicsit...

A nap zárásaként ismét hangulatfelmérés következett: képek közül kellett minden tanulónak kiválasztani azt az egyet, amelyik a leginkább kifejezi a pillanatnyi hangulatát.

A képek alatt kérdéseket is találtok majd! Mindenki kap egyet, és önállóan válasszatok! Nem is tudom, nem is tudom... Miben fejlődtem?
Azt választottad? Biztos? Most a másik oldalról jöjjön valaki! A választást indokolni is kellett! Mindenkit meghallgattak

Az utolsó feladatból kiderült: bár sokan elfáradtak, de sikerült a kezdeti félelmek többségét eloszlatni, s az új osztálytársak sem idegenek már, akár lehet is kezdeni a tanévet. Csak előtte vissza kell rendezni a tantermeket...

Még egy kicsit hátrébb! Mindjárt kész! Ez vajon hol volt? A Startnap véget ért, mehetünk haza...